WELCOME


Ahad, 5 Disember 2010

Awas jualan kereta murah di Internet

Oleh AHMAD SYAHIR KASSIM
syahir.kassim@kosmo.com.my


SOON BOON (kanan) dan Eng Chong menunjukkan salinan laman web yang menawarkan kereta dijual pada harga rendah berbanding harga semasa di Alor Setar semalam.


ALOR SETAR – Orang ramai diminta berhati-hati agar tidak tertipu dengan taktik penjualan kereta pada harga murah berbanding harga pasaran yang kini boleh diakses di laman penyedia pengiklanan di Internet.
Ketua Pemuda MCA Kedah, Ong Soon Boon yang mendedahkan perkara itu di pejabatnya di sini memberitahu, pihaknya mengesan iklan bagi sebuah kereta Honda Accord 2.4 tahun 2005 yang mahu dijual pada harga RM37,600 berbanding harga pasaran lebih RM80,000 dengan pemiliknya dikatakan kononnya berada di Taiwan.

Katanya, pihaknya kemudian menghubungi pemilik kenderaan itu melalui e-mel di laman tersebut yang memaklumkan kenderaan itu kini berada di Taiwan dan pembeli yang berminat perlu menjelaskan separuh harga kereta dengan urusan permit import (AP), cukai kastam serta kos penghantaran manakala pertukaran nama akan diuruskan penjual.

“Pembayaran wang tersebut perlu dibuat menerusi akaun pihak ketiga yang kononnya dilantik oleh pemilik untuk menerima wang tersebut.

“Pemilik mendakwa dia menjual kereta itu pada harga murah kerana tiada pembeli di Taiwan berikutan pemanduan di negara itu adalah sebelah kiri berbanding Malaysia (kanan),” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan