WELCOME

Ahad, 26 Jun 2011

Memang la orang nak lawan pilihanraya pun..cuma suruh refree tu bagi BERSIH dulu..!!!


KUALA LUMPUR, 26 Jun — Dilihat sebagai nada yang semakin keras, Datuk Seri Najib Razak hari ini mencabar Pakatan Rakyat supaya berdepan dengan Barisan Nasional (BN) sebagai “anak jantan” dan bukan turun di jalan untuk mengadakan Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Pengerusi BN ini berkata, matlamat utama Himpunan Bersih 2.0 bukan mahu menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong, tetapi mahu menimbulkan huru-hara dalam negara.

“Pada pembangkang (Pakatan Rakyat) bila mereka melihat kita terus bergerak ditambah pula kemenangan pada pilihan raya kecil yang lalu dan pilihan raya negeri Sarawak, jadi bagaimana mereka mahu merampas momentum ini sebab momentum ini ada pada kita.

“Mereka buat kesimpulan untuk mendapatkan kuasa dengan mengadakan Himpunan Bersih 2.0, bukan untuk serahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong atau mahu sistem pilihan raya yang adil tapi nak buat huru-hara.

“Waktu pilihan raya, kalau anak jantan yang sebenar bila pilihan raya, bertandinglah . . . kalau berani, kalau bukan anak jantan buatlah di jalanan dan berdepan dengan undang-undang,” katanya ketika merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Parti Progresif Penduduk di sini. -
TMI.
Yang pertama sekali, bila baca statement Najib ni, nampak macam tak berapa nak cerdik PM kita ni, tak pun penasihat dia jenis tak cerdik. Bila pulak BERSIH 2.0 nak buat huru-hara. Mat Sabu selalu sangat ulang. TG Hj Hadi pun dah banyak kali cakap. Takkan tak faham-faham.

Cuba dengar klip kat bawah ni, terang dan jelas.


Yang keduanya, jantan sangat ka Najib tu. Kalau ikut kata dia tu, memang dah terbukti parti-parti dalam Pakatan Rakyat memang dah sah JANTAN. Tak pernah culan untuk masuk pilihanraya. Tak kira tara mana tak adilnya SPR pun, bertanding tetap bertanding.

Yang tak jantannya Umno dan BN bukan PR. Kalau betul anak jantan, apa masalahnya untuk Umno sama-sama desak SPR terima tuntutan BERSIH tu. Biar kita lawan di padang yang sama rata.

Yang jelasnya, Umno takkan berani nak arahkan SPR 'si anjing Umno' tu terima tuntutan BERS✔H 2.0 pasai kalau semua tuntutan tu diterima dan dilaksanakan SPR, habih la peluang Umno BN nak terus memerintah dan mengaut segala harta negara untuk depa anak beranak suku sakat.

Kalau betul anak JANTAN, apa kata Najib selaku Presiden Umno turun sekali berdemo pada 9 Julai ni. Kalau setakat hantar PERKASA dengan Pemuda Umno ja, apa barang?

BERS✔H 2.0
Cenangau Daunkari

source:
http://cenangau.blogspot.com

Di Malaysia, pakai T-Shirt kuning salah, tayang video seks OK!

Beberapa jam yang lepas saya mendapat panggilan telefon memberitahu saya yang Khairul Anwar Ahmad Zainudin, dari AMK PKR telah ditahan oleh Polis kerana memakai baju-Bersih dan nampaknya rally yang dirancang Bersih ini memang memberi kesan kepada rakyat kali ini.

Jikalah benar rakyat tidak bersetuju dengan tuntutan Bersih untuk mengadakan pilihanraya secara adil dan saksama tidak mungkin Polis mengambil tindakan terhadap sesiapa yang memakai baju-T Bersih.

Ini merupakan satu tindakan yang agak keterlaluan dan ini membuatkan orang ramai merasakan tidak lagi merasakan hidup secara bebas yang lazim diamalkan oleh rakyat negara yang bebas dan demokratik. Jika tekanan terhadap rakyat dilakukan sampai sedemikian rupa ini menunjukan secara terang yang pihak yang sedang memegang kuasa itu sudah tidak berkeyakinan lagi akan diberi mandat oleh yang yang memilih.

Takkan lah dengan memakai baju T Bersih sudah menjadi kesalahan. Kenapa hendak menekan sampai ketahap ini. Rakyat akan merasakan kebencian terhadap kita dengan lebih teruk lagi dan kita juga yang akan menerima kesannya. Kita boleh melakukan apa-apa tindakan yang munasabah untuk mempertahankan apa yang kita dapat dari rakyat, tetapi jika kita terpaksa menekan sebegini rupa semata-mata untuk mengekang desakan rakyat ini sudah melampaui batas yang bermoral.

Kita hendakan kesinambungan sokongan rakyat, tetapi jika rakyat benar-benar tidak lagi mahu memberikan mandate kepada kita, ia tidak bermakna kita ada kuasa secara moral dan undang-undang menekan manusia sehingga kepada pakaian yang kita pakai. Kita telah mendesak rakyat supaya tidak menyokong rally yang bakal di adakan pada 9hb Julai nanti. Kita tidak mengeluarkan permit untuk penganjuran itu. DAN sekarang mereka dicegah memakai baju T Bersih itu merupakan satu tindakan yang ‘autocratic’ yang tidak ada batasnya.

Jika kita hendak menjadikan pakaian yang bersimbulkan gerakan rakyat dan parti-parti politik maka kita juga mesti melakukan larangan terhadap mereka yang memakai baju UMNO, PKR, PAS, DAP, MCA dan mana-mana parti politik dan pertubuhan NGO yang lain.

Presiden Marcos merupakan seorang dictator tetapi dalam pemerintahannya masih ada dua tiga saluran TV yang terang-terang menentang kerajaan. Saluran itu terus beroperasi dan Marcos dictator itu tidak pula menangkap dan menahan mereka yang mengendalikan saluran TV itu.

Jadi kita boleh bertanya kepada diri kita sekarang ini. Jika diktator Marcos boleh membiarkan saluran TV beroperasi dengan agak bebas, apa pula hendak kita katakan terhadap pemimpin kita yang begitu takut dan marah untuk mendengar rungutan rakyat? Bukankah ianya lebih teruk dari pemerintahan dictator?

Jika kita bermaruah jangan lah kita tunjukan sifat ‘perongos’ kita sehinggakan menelik dan meneliti pakaian dan ‘attire’ yang dipakai rakyat. Bersih bukannya parti politik dan NGO ini hanya mahukan perjalanan pilihanraya dijalankan dengan seadil adilnya. Seruan ini sepatutnya disokong oleh UMNO sendiri kerana sebagai parti yang mengaku sebagai parti yang bermaruah melakukan sesuatu dengan ‘transparent’ sepatutnya menjadi pakaian hidup kita.

Cukup-cukuplah menyalahkan pihak lain kerana kita sudah jatuh sokongan ramai. Tentu ada sebabnya yang kita ini di tolak dan dipersoalkan oleh orang ramai. Oleh kerana kita mempunyai jiwa yang fakir, kita sentiasa mendengar dan melihat segala tindakan rakyat dengan ‘suspicion’ yang begitu melampau.

Kepada NGO bersih saya ada pandangan untuk saudara/i fikirkan. Jika memakai baju-T Bersih itu merupakan kesalahan saya cadangkan supaya Bersih menjual seluar dalam yang ada logo Bersih pula.

Kita mungkin akan terjumpa pihak Polis menelanjangkan rakyat ditepi jalan jika mereka (polis) mensyaki mereka yang memakai seluar dalam Bersih. Saya cadangkan Datuk Ambiga memakai ‘panty’ Bersih. Kita tengok bagaimana Ambiga akan di telanjangkan oleh pihak dan merampas seluar dalam yang beliau pakai itu. Saya juga mencadangkan Kementerian Dalam Negeri membeli mesin pengimbas untuk memeriksa siapa yang memakai singlet atau seluar dalam yang berlogokan Bersih.

Dengan tindakan yang dilakukan terhadap mereka yang memakai baju T Bersih di Shah Alam semalam kita sudah menunjukan satu ‘attribute’ yang nyata sebagai pihak yang mempunyai jiwa yang terlalu fakir.

Tidak hairanlah kita melihat apa yang tidak sepatutnya berlaku pada hari ini berlaku dengan jelas. Pemimpin yang elok itu mesti ada setidak-tidaknya sedikit sifat ‘gentleman’ dan akan menerima dengan hati yang terbuka apa-apa yang di pilih oleh rakyat.

Jangan kita sampai begitu takut sehinggakan melakukan perkara-perkara yang tidak wujud di dalam masyarakat yang bertamaddun. Firaun telah membunuh semua kanak-kanak lelaki yang dilahirkan kerana ahli nujum telah memberitahu Firaun yang ketika itu akan lahir seorang kanak-kanak (Musa) yang akan menentang kekuasaannya.

Akhirnya Musa lahir juga dan mengalahkan firaun di lautan Merah.

- Aspan Alias

Kedah Sejahtera 2008: Pencapaian Kita - Dato' Bashah dah Tershashul...

oleh Muhammad Sanusi Md Nor

Salam. Hari ni penerusi UMNO Kedah buka mulut... bila buka mulut ada-ada saja yang tershashul. Dia komen buku Kedah Sejahtera 2008: Pencapaian Kita. Katanya fakta2 tu satu pembohongan, hanya statement politik dan tiada bukti.

Sila kemuka bukti katanya. Lepas itu dia tershashul... PR tak laksana pun 82%, sekitar 50% saja... Aik! Mula2 dia kata bohong tanpa fakta, pastu kata pulak laksana 50%...yang mana satu ni Dato'. Tak baca lagi kot manifesto PAS 2008 dan buku tu??? kalau tak baca lagi, baca la dulu, baru komen.

Dato' ingat kerajaan negeri terbitkan buku tu ikut suka nak tulis saja ka? Dato' pernah baca ka Manifesto PAS 2008? Ramai pemimpin UMNO tersilap. Mereka sering merujuk Manifesto PAS Kedah ialah Negara Berkebajikan... termasuk bila mengemukakan soalan dalam sidang DUN. Inilah contoh2 wakil rakyat yang tidak cermat.

Negara Berkebajikan ialah manifesto PAS di peringkat Pusat. Kalau diberi kepercayaan memerintah Malaysia, maka PAS akan akan laksanakan Manifesto itu. maknanya, matlamat menubuhkan negara berkebajikan bukan baru bagi PAS...bukan baru sebut dalam ucapan dasar presiden di muktamar baru2 ni saja...sudah lama.

Manifesto PAS Kedah ialah Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua. Kita perincikan satu persatu pencapaiannya dalam buku kecil 44 halaman itu. Yang tercapai kita kata capai, yang sedang laksana kita kata sedang laksana, yang belum, kita kata belum. yang kita buat tapi tak ada dalam menifesto, pun kita tulis dengan terang.

Apa yang bohongnya! Rakyat bukan bodoh untuk menilai jika kita berbohong! Kalau nak bohong juga, baik kita kata sudah laksana 99.9% macam dalam skrip mahkamah kes video seks tu..Amacam Dato'?

admin - nah hangpa pon d/load dan baca mana tau hangpa pon boleh penin sama macam mat bashah tuuu....
KLIK GAMBAQ TUU..

BERSIHkan Malaysia : Buat Anak Muda!


Tinggal 2 minggu sahaja lagi perhimpunan raksasa yang bakal dihadiri oleh ratusan ribu rakyat bakal berlangsung. 2007, kita berjaya mengumpulkan kira – kira 100,000 rakyat. Apakah tahun 2011 kita berjaya?

Ya, dengan izin Allah kita pasti berjaya. Anak – anak muda harus bangun dan bangkit menyuarakan perasaan marah kita dan benci kita kepada penipuan yang dilakukan oleh BN dan kuncu – kuncunya. Apa guna usia muda kalau kita tidak pedulikan masa depan Negara kita. Apa guna tenaga masih gagah tidak digunakan untuk Negara. Apa guna masa muda jika tidak terlibat dalam lipatan sejarah Malaysia. Apa guna usia muda anda semua?

Hey anak muda Malaysia. Mereka boleh sahaja mengugut kita. Tapi kita punya rakyat di belakang kita. Kita punya Maha Pencipta di belakang kita. Kita tidak perlu gusar dengan mereka. Jangan takutkan sebuah pertubuhan yang berketuakan tidak punya maruah. Sedangkan semut hitam belum tentu punyai rasa hormat pada ketua mereka. Mereka mahu halang kita? Ketika mereka mendengar suara ratusan ribu rakyat sudah pasti mereka akan jadi lemah semangat. Apabila derapan kaki oleh ratusan ribu rakyat sudah pasti menggetarkan hati mereka. Percayalah anak muda Malaysia, mereka akan patah balik jika suara yang kita laungkan itu benar – benar kuat. Bukan saja mampu menakutkan pertubuhan yang tidak punya maruah itu malah anak menantu juga takut dan suara kita pasti akan digeruni oleh si DIA yang berada di Putrajaya.

Hey Anak Muda! Rakyat Malaysia sedang menanti kita! Orang – orang kampung sedang menantikan kejayaan kita dalam menuntut perubahan. Jika anak muda Mesir, Tunisia dan di mana saja berjaya, mana mungkin kita tidak boleh!! Marilah kita menjadi sebahagian dalam sejarah ini. Biar esok – esok sebelum kita di panggil kembali oleh Pencipta kita, dapatlah kita berceritakan sesuatu pada generasi yang akan datang.

Hey Anak Muda Malaysia! Simpan tarikh 9/7/2011 dalam calendar. Jangan lupa! Jangan bimbang! Ayuh kita mara kehadapan! Laungkan sekuat – kuat hati kita!

HIDUP RAKYAT!
BERSIH BERSIH..PILIHANRAYA!!http://dragsuperstar.blogspot.com

Isnin, 13 Jun 2011

Ceramah Isu Semasa


Inilah 7 Perkara Tuntutan BERSIH 2.0

BERSIH 2.0 yang akan menganjurkan himpunan aman pada 9 Julai nanti menuntut reformasi terhadap 7 perkara iaitu :-
  • Pendaftaran pengundi secara automatik ketika berusia 21
  • Reformasi bagi sistem undi pos untuk para pengundi luar bandar
  • Penggunaan dakwat yang tidak dapat dipadamkan bagi mengelakkan undi berulang-kali
  • Capaian media aliran utama untuk parti pembangkang
  • Tempoh kempen minimum 21 hari
  • Kebebasan badan penguatkuasaan bertindak berhubung kesalahan pilihan raya
  • Menghapuskan rasuah pilihan raya.

BERSIHkan Malaysia!

http://1.bp.blogspot.com/-5ydI0Db2zOU/Te_STm7Of5I/AAAAAAAAB2o/O1JxGoXs2pA/s1600/bersih.bmp

Tanggal 9/7/2011 bakal menyaksikan ratusan ribu rakyat Malaysia bakal berhimpun di Kuala Lumpur. Tujuannya hanya satu untuk menuntut pilihanraya yang lebih adil. Kita mahu menunjukkan kepada Yang Dipertuan Agong yang rakyat selama ini merasa tertipu dengan sistem pilihanraya yang ada sekarang.

Namun hak kita untuk berhimpun bakal diperkosakan oleh Najib dan Hishamuddin. Hak kita untuk berhimpun seperti mana yang dapat dinikmati oleh Perkasa dan Umno bakal dinafikan oleh pihak berkuasa. Siapa kita? Kita juga rakyat Malaysia yang berhak berhimpun di depan Istana Negara. Kita juga punyai hak yang sama dengan Perkasa yang bebas berhimpun di depan Utusan Malaysia, di depan ibu pejabat keADILan, dan sebagainya. Kenapa kita tidak boleh? Kenapa?

Jawapannya kerana perhimpunan Perkasa dan Umno tidak pernah mendapat sambutan. Cukup bertuah jika kehadiran mereka dapat mencecah 10,000 orang. Sedangkan hakikatnya dengan diangkut bas, makanan, diberikan pelbagai buah hati dan imbuhan baru dapat mencecah kira - kira 5000 orang sahaja. Sedangkan kita rakyat, tanpa perlu semua itu dapat sahaja jumlah mencecah puluhan malah ratusan ribu rakyat. Kerana apa kita ramai? Kerana inilah suara rakyat yang sebenar. Kita rela datang dari Perlis hingga ke Johor untuk datang berhimpun sama di ibukota Malaysia iaitu Kuala Lumpur. Kita bukannya penjilat setia kerajaan. Kita bukannya insan yang sanggup menggadai maruah diri dan keluarga hanya demi untuk kuasa yang tidak kekal ini. Kita bukannya sehina Ibrahim Ali. Kita bukannya sejijik Umno. Kita ada nilai dan maruah yang tidak boleh dibeli dengan kuasa dan wang ringgit.

Mereka semuanya cemburu dengn kekuatan rakyat. Walaupun perhimpunan mereka telah diwar - warkan di media perdana dan sebagainya namun tetap tidak mampu mencecah ribuan orang yang datang dengan ikhlas. Itu sebab kenapa mereka cemburukan kita. Nah, sekarang mahu mengugut kita. Mahu membuat perhimpunan pada hari yang sama. Pada tahun 2007 mereka juga pernah cuba mengugut kita. Mahu menghimpunkan 200,000 orang. Namun kita tidak takut dan gentar. Sedangkan hentakan dan sepakan FRU berani kita hadapi inikan pula segerombolan pemuda gemuk - gemuk yang pendek akal. Ini bukan bererti kita mahu bergaduh dengan mereka. Tapi kita mahu memberitahu kepada kumpulan gemuk - gemuk yang mengaku panglima, jangan mengugut kita dengan ugutan yang pendek akal. Kami semua ada maruah dan tidak mudah goyah dengan ugutan seperti itu.

Buat rakyat Malaysia yang melihat Malaysia BERSIH harus datang pada 9/7/2011. Kita harus turut serta menjadi sebahagian daripada saat dan waktu bersejarah ini kerana inilah perhimpunan yang paling bersejarah yang bakal anak cucu kita lihat.

HIDUP RAKYAT!!
http://dragsuperstar.blogspot.com/2011/06/bersihkan-malaysia.html

Jika macam nie punya gaya..Zaman Mat Sabu curi pelam dulu pun sah kena ungkit nie..!!!

Mat Sabu: Zaman sekolah pun orang akan ungkit

Tanpa disangka, individu yang melangkah keluar daripada kenderaan Proton Savvy berwarna hijau muda itu merupakan timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu.Walau tidak berkereta mewah, beliau tetap kelihatan segak dengan jaket gelap dan rambut tersikat rapi serta senyum yang jarang lekang dari bibirnya.
NONE“Ini sebab nak jumpa duta Syria, kalau tidak saya pakai T-shirt saja,” kata bekas ahli parlimen itu yang kelihatan agak malu-malu dengan pakaiannya hari itu.
Temubual dengan Malaysiakini dijalankan di ruang restoran sebuah hotel di Petaling Jaya – lokasi pertemuan yang difikirkannya sebagai tempat paling "adil" bagi wartawan yang datang dari arah Kuala Lumpur dan beliau sendiri dari Shah Alam.
Isu keadilan merupakan topik utama perbualan pada pagi itu, malah ditegaskannya sebagai satu sebab utama beliau menyertai PAS pada tahun 1982.
Mohamad membuat kesimpulan itu berdasarkan pemerhatiannya ketika berkempen untuk PAS ketika masih bersama pertubuhan Angkatan Belia Islam pada 1978.
NONETimbalan perdana menteri pada masa itu, Tun Dr Mahathir Mohamad mengehadkan ceramah oleh parti pembangkang dalam kempen pilihan raya pada tahun berkenaan, kata Mohamad lagi dalam temubual pada Rabu lalu.
"(Mahathir) bebas bersyarah di sekolah, padang sekolah dan PAS tak boleh. Waktu itu hanya boleh berceramah dalam rumah. Saya nampak terlalu tak adil. Kalau itu demokrasi di Malaysia maka sangat teruk.
Demi 'demokrasi'
"Jadi saya balik lepas PAS kalah teruk, tinggal dua kerusi sahaja. Saya terus ke pejabat PAS ambil borang jadi ahli pas. Jadi saya sertai PAS bukan sebab dasar Islam atau bukan Umno – atas demokrasi.
"Waktu itu (saya) tak tahu hal-hal dasar (PAS) dan sebagainya, dan perjuangan (untuk) demokrasi dari dulu sampai sekarang," katanya yang popular dengan nama gelaran Mat Sabu.
Atas dasar itulah juga Mohamad meletakkan dirinya sebagai penggerak utama kepada perhimpunan 40,000 rakyat pada November 2007 bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil.
Dalam kedudukannya kini sebagai timbalan presiden, Mohamad Sabu kembali sebagai teraju utama bagi perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai yang telah diluluskan PAS sebagai acara wajib untuk disertai oleh anggota parti itu.
NONEKetika ditanya, Mohamad berkata beliau yakin untuk terus mendapat sokongan dalam parti walau memegang pendirian yang berbeza dengan pemimpin lain dalam parti itu.
"Tak apa. Pandangan berbeza (anggota parti) suka tapi nak ikut dia payah," katanya sambil tersenyum.
Begitu juga halnya apabila beliau terpaksa menjelaskan pendiriannya untuk tidak menerima gelaran 'Datuk' daripada Istana.
"Orang biasa kalau jumpa selalu kata 'kami doa Abang Mat dapat (gelaran) Datuk'. Saya cuma senyum. Itu adalah pandangan umum sebab mursyidul am (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) pun (terima gelaran) itu, jadi saya berdiam sajalah.
"Kalau bercakap benda ini… ini dah bercakap dah ni, nanti dimarah oleh semua orang," katanya lagi sambil ketawa.
Candu agama

Mohamad sedar pandangannya itu akan menimbulkan kemarahan orang dalam partinya sendiri, namun beliau tetap menjelaskan bahawa kalangan pemimpin dalam PAS yang "mengejar" pangkat berkenaan berbuat demikian kerana melihat gelaran tersebut sebagai satu keperluan.
NONE"Mereka ingat ini perlu, bila ini perlu maknanya kita amalkan sistem kasta... Ini pandangan yang berbeza dengan orang lain.
"Tapi saya tak paksa pandangan saya pada orang lain. Ini hal peribadi saya," katanya yang turut mengaitkan penganugerahan pingat seperti itu dengan sistem kelas dan "pemujaan feudalisme."
Mohamad berkata beliau menyetujui petikan dalam satu teks tersohor oleh pengasas sosialisme moden – Karl Marx – bahawa agama merupakan candu bagi rakyat.
"Saya beri ulasan bahawa paderi-paderi menyokong Tsar zalim (sedangkan) upah pekerja tak dipedulikan. Maknanya kalau mahukan perubahan sosial kena tolak agama, dalam pengertian masa itu, yang menyokong kezaliman," katanya lagi.
Katanya, perkara tersebut ditimbulkan dalam satu perbincangan dengan seorang sarjana Jerman dan beliau kemudiannya dijemput ke negara berkenaan untuk memberikan syarahan dan berdialog dengan ahli akademik di situ.
ayatullah khomeini iran spiritual leader 290509 01"Benda macam ini yang (buat) orang tuduh saya aliran lain. Ini yang saya tengok ugama disalah guna, salah erti," katanya lagi yang pernah dilabel sebagai pengikut Syiah.
Tambahnya, beliau begitu kagum dengan Ayatollah Khomeini yang memimpin revolusi Iran pada 1979 – peristiwa yang banyak membentuk pemikirannya.
"Kenapa saya sokong Khomeini? Sebab dia menggunakan agama untuk menggerak perubahan melawan Shah. Tapi sekarang di Malaysia, di Negara arab, lebih seperti candu. Ini cukup kontroversi jika saya bawa pandangan macam ini.
"(Kalau) golongan raja atau orang besar buat kesalahan, ada ulama yang cuba lindungi kesalahan ini. Kalau orang bawah buat?," soalnya.
Pengalamannya ditahan bawah ISA, kali pertama pada 1984 dan kali kedua pada 1987, mengukuhkan lagi pandangannya ke atas aspek keadilan sosial.
'Adinda' Lim Guan Eng
Ketika ditahan kali kedua dalam Ops Lalang, beliau mengambil peluang berkenaan untuk mengukuhkan hubungan dengan pemimpin yang turut ditahan pada waktu itu – terutamanya Lim Guan Eng yang sering dibahasakannya sebagai 'adinda'.

mat sabu and lim guan eng pc on perak crisis 120509Katanya, beliau sering berbual dengan Lim ketika dalam tahanan dan mendapati beliau mempunyai banyak persamaan idea dengan bekas ahli parlimen Kota Melaka itu.
Bagaimanapun, hubungannya dengan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pula nampaknya tidaklah sebaik hubungannya dengan Lim.
Mohamad mengakui bahawa tindakan Anwar yang meninggalkan Abim untuk menyertai Umno pada 1982 telah "memakan hati" anggota pertubuhan berkenaan.
Malah Mohamad turut meninggalkan pertubuhan tersebut sebagai tanda protes ke atas tindakan Anwar menyertai Umno dan kemudiannya menjadi musuh politik "nombor satu" Anwar termasuk bertanding dalam pilihan raya 1986 bagi mencabar Anwar di kerusi parlimen Permatang Pauh.
NONEHinggakan, beliau sanggup memanggil Anwar yang merupakan timbalan perdana menteri pada masa itu dengan gelaran "Anwar Al-Juburi" dalam satu sidang Dewan Rakyat, ketika isu skandal liwat tersebut memuncak.
Beliau kemudiannya tidak lagi menyerang Anwar yang juga timbalan presiden Umno pada masa itu apabila Anwar dipecat daripada parti dan menubuhkan Parti Keadilan Nasional bagi membentuk kerjasama dengan PAS.
"Dalam Islam, kata yang benar di depan pemerintah yang zalim, bukan yang pencen. Kalau kita serang Mahathir saja tak guna, kita kena serang Najib, Hishammuddin.
Pasca-'Anwar Al-Juburi'
"Serang orang tak berkuasa tak guna sebab dia tak boleh ubah polisi," katanya lagi ketika diminta menjelaskan pendiriannya terhadap Anwar pada masa itu.
Mohamad berkata, walaupun telah kembali bekerjasama dengan Anwar, beliau sendiri tidak pernah mengadakan pertemuan dengan ketua umum PKR itu melainkan di "pentas-pentas ceramah"
NONEMohamad bagaimanapun mengakui bahawa beliau pernah berjumpa Ummi Hafilda Ali yang kemudiannya menjadi saksi utama dalam kes perbicaraan kes liwat melibatkan Anwar.
"(Itu) dulu, saya ada dengar (Ummi Hafilda) bercakap, saya tak bercakap. Dalam Islam, tuduhan begitu kita mesti jaga. Itu sebab dalam ceramah saya tak bercakap isu itu, banyak isu lain," katanya.

Mengulas mengenai dakwaan terbaru melibatkan rakaman video lucah yang dilemparkan terhadap Anwar, Mohamad berkata bukti terhadap tuduhan berkenaan perlu dikemukakan oleh pihak yang membuat dakwaan itu sendiri.
NONE"Anwar tak mengaku maka pembuktian pada orang menuduh. Pembuktian (kini masih) di awang-awangan. Anwar tak mengaku jadi macam mana nak kata dia (dalam video lucah itu)?," soalnya.
Menyentuh isu khalwat yang dihadapinya pada 1995, Mohamad berkata, isu berkenaan telahpun berlalu dan mahkamah juga telah membebaskan beliau daripada tuduhan berkenaan.
Cerita lama
"Saya tak cakap dah cerita itu. Walaupun Umno bangkitkan cerita itu, ia dah berlalu... Mahkamah dah buat keputusan, saya tak mahu cerita balik.
"Biasalah dalam politik ini, walaupun kejadian di sekolah tingkatan lima akan ditimbulkan, tapi saya anggap perkara berlalu," katanya lagi.
mat sabu pas 02Jelasnya, isu berkenaan juga tidak menjejaskan kredibilitinya pada waktu itu memandangkan beliau tetap berjaya memenangi pertandingan bagi kerusi anggota jawatankuasa pusat PAS pada tahun yang sama.
Ketika dakwaan skandal itu dihangatkan pada 1995, beliau juga berjaya memenangi kerusi parlimen Kubang Kerian dengan lebih 10,000 majoriti undi.
Bekas ahli parlimen Nilam Puri itu turut memenangi kerusi naib presiden pada 2007 dan kini dipilih sebagai timbalan presiden parti.

"Perkara ini, (kalau) betul-betul kita lakukan kesalahan, ahli (PAS) dan rakyat akan hukum. Kalau kita cakap pasal rasuah dan bila memerintah buat rasuah lebih berat, rakyat akan hukum," katanya lagi.

Temubual dengan Mohamad Sabu dijalankan Aidila Razak, Lee Way Loon dan Salhan K Ahmad

Mai PAS & DAP buat..Apa pun tak boleh.. UMNO buat.. No Problem..!!

Agenda Tersirat DAP Perak : Umno Lupa Sejarah Mereka ?
Oleh DR RAJA AHMAD AL-HISS

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak melihat penulisan-penulisan bagi memburukkan imej DAP di dalam media massa semangkin hari semakin rancak terutama memberikan gambaran buruk DAP di Negeri Perak yang telah mencipta satu sejarah hitam buat Umno Negeri Perak khasnya dan Negara amnya.

Kritikan-kritikan buruk terhadap DAP di Perak kerana kelebihan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang telah dimenangi oleh mereka dan dalam masa yang sama telah menjatuhkan pemerintahan lebih 50 tahun Barisan Nasional (BN) di Negeri Perak.
 
Dalam memperkatakan agenda politik DAP terutamanya di Perak, ramai pihak terlupa bahawa semenjak tahun 1969 jawatan Ketua Menteri Negeri Pulau Pinang disandang oleh Datuk Dr Lim Chong Eu daripada Parti Gerakan Rakyat Malaysia dan terus disambung oleh Tan Sri Dr Koh Tsu Koon sebelum BN tewas pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 12 tahun 2008 yang lalu.

Tetapi rakyat lupa, walaupun nisbah kerusi yang ditandingi oleh Gerakan pada PRU 12 yang lalu hanya 13 kerusi DUN (tewas semuanya) berbanding dengan Umno yang bertanding sebanyak 15 kerusi DUN (11 kerusi DUN menang) tetapi jawatan Pengerusi BN Pulau Pinang masih dipegang oleh Tan Sri Koh.

Dalam PRU Pulau Pinang juga mencatatkan pada tahun 1990 dahulu Gerakan memenangi 7 kerusi DUN manakala Umno memenangi 12 kerusi DUN berbanding DAP memenangi 14 kerusi DUN. Tetapi oleh kerana ingin mengekalkan kuasa BN, Umno sangguh menyerahkan jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang kepada Gerakan walaupun hanya mempunyai 7 kerusi DUN berbanding 14 kerusi DUN dari Umno.

Gambaran tersebut jelas jika Umno mempunyai lebih kerusi sekali pun, keduddukan jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang masih juga dipegang oleh Gerakan. Hakikat ini lah yang tidak dapat nafikan oleh Umno jika mereka ingin memberikan gambaran buruk DAP kepada rakyat.

Rakyat telah sedar bahawa Umno jugalah yang telah memberikan kerusi Parlimen Kawasan Gerik pada PRU 12 dahulu kepada Gerakan walaupun kerusi tersebut mejoritinya adalah bangsa Melayu. Termasuk kenyataan Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir yang mengatakan tidak mustahil kerusi Umno akan diserahkan kepada Parti Kompenan BN yang lain baru-baru ini.

DR RAJA AHMAD AL-HISS
Timbalan Ketua, Dewan Pemuda PAS Negeri Perak

Antara Kebajikan Dan Kebuncitan

Oleh Mohd Sayuti Omar

BAGI orang yang tidak arif lenggang lengguk politik mungkin merasa hairan dengan tindakan Umno yang mempertikaikan kenapa Pas mengemukakan tema baru semasa muktamar lepas iaini Membangun Negara Islam.

Mereka yang terpengaruh dengan nyanyian Umno akan tertanya-tanya sendiri apa sudah jadi dengan Pas. Apakah Pas sudah meninggalkan matlamat asalnya untuk menerapkan nilai-nilai Islam dalam negara ini seperti mana disebut dalam perlembagaanya.
Tetapi bagi mereka yang arif dengan politik tidak merasa pelik sedikit pun dengan pengenalan tema baru itu. Sebaliknya akan melihat keributan Umno mengkritik Pas itu menunjukkan Umno begitu takut dan kecut perut dengan perubahan dan anjakan paradigma yang dilakukan Pas. Tema baru itu dirasakan boleh memberi nilai tambah kepada Pas seperti mana Buku Jingga yang boleh menyebabkan Umno kelam kabut dan terpaksa memerah idea untuk mengatasinya.

 
Kenapa saya kata begitu? Kerana kalau Umno tidak kecut perut parti itu tidak akan mengulas dan menghentam Pas. Dia tidak akan menarik isu-isu itu ke tengah masyarakat. Cara Umno menimbulkan perkara itu menunjukkan parti itu sudah terdesak dan seakan sudah dapat menghidu panjang atau pendek usianya dalam pilihan raya umum ke -13 kelak.

Umno jelas sekali tidak ikhlas apabila mempersoalkan Pas kononnya tidak mahu kepada Islam lagi. Benar seperti kata Dr Asri Zainal Abidin Umno tampak macam hipokrit dalam hal ini. Kenapa tidak satu masa dulu bila Pas fokus kepada negara Islam Pas dituduh fanatik dan ekstrem. Bila Pas cuba membawa gagasan tidak menggunakan pakai perkataan Islam dituduh pula Pas hendak meninggalkan Islam.

Sebenarnya Umno tidak patut bersusah payah dalam menerima tagline baru Pas itu. Kita tahu Umno mengambil sikap menyibuk itu hendak menunjukkan dia pejuang Islam dan bangsa di negara ini. Kalau benar Umno sayangkan Islam beliau tidak perlu geger, sebaliknya menjadi galang ganti kepada Pas memperjuangkan Islam.

Umno patut menjadi pelupor di dalam hal ini. Mulai sekarang Umno letakkan matlamat untuk membangun Islam di depan. Buang perjuangan untuk bangsa tukar kepada perjuangan untuk agama (Islam). Kalau Umno juga takut dan tidak yakin dengan Islam tidak payahlah sibuk-sibuk hendak kritik dan hentam Pas.

Kalau betul berani Umno tukar dulu perlembagaan partinya. Masukkan perkataan 'negara Islam" dalam perlembagaanya. Atau masukkan perkataan al Quran dan al Hadtih. Beranikah Umno atau macam mana? Kalau Umno juga tidak suka kepada perkataan-perkataan itu maka eloklah Umno juga duduk diam. Kita bimbang kalau lebih bercakap nanti, kata-kata akan memakan diri.

Kalau muka kita penuh dengan getah nangkal jangan cuba mengatakan muka orang lain comot.

Semalam Najib Razak Negara Berkebajikan yang Pas nak buat itu ditiru Umno. Umno sudah lama berbuat kebajikan kepada rakyat. Disebutlah contohnya perwujudan Felda, Felcra, Bank Bumiputera (sebenarnya bank bumiputera sudah lama ghuyup), dan macam-macam lagi. Jelas Najib tidak faham bentuk berkebajikan yang Pas hendak bangunkan itu. Dan kalaulah kebajikan yang Umno buat itu bertepatan dan dapat memberi nikmat kepada rakyat apa salah kalau ditiru oleh Pas? Salahkah kalau kita meniru sesuatu yang baik. Rasanya tidak.

Yang salahnya kalau Pas meniru keburukan kerajaan UBN. Peralatakan SPR, polis, budak sekolah, hatta biawak dan ular untuk memastikan kemenangan UBN. Perbuatan itu kalau Pas tiru wajarlah ia dikecam. Tetapi kalau meniru yang baik apa salahnya?

Sebenarnya kebajikan yang disebut Najib itu bukan kebajikan sebenarnya. Kata Najib Umno buat kebajikan dengan penubuhan Felda, Felcara, bank Islam dan sebagainya. Penubuhan segala institiusi itu bukan seratus peratus kebajikan untuk rakyat tetapi satu pemanipulasian tenaga rakyat untuk kepentingan kroni saja.

Dalam erti kata lain kebajikan itu berunsur komersial, bukannya kebajikan tulen untuk rakyat. Kalau apa-apa yang rakyat dapat dari institusi tanah rancangan itu, itu bukan pemberian kerajaan tetapi atas titik peluh dan usaha mereka juga.

Kebajikan Pas berlandaskan pentadbiran negara Islam seperti mana disebut dalam Quran. Negara yang aman makmur dan mendapar keredhaan Allah. Dalam kamus Umno perjuangannya untuk memakmurkan negara tetapi tidak mempedulikan sama ada ia mendapat keredhaan atau tidak. Untuk memahami cara Umno berkebajikan ini mudah saja, buat sesuatu yang dapat untung tetapi jangan peduli apakah ia diredha atau tidak. Anologinya sama dengan orang dapat duit dengan berjudi, tetapi mereka tidak menilai apakah duit itu diperoelhi secara sah atau tidak.

Jadi kalau orang memahami cara Pas nak berbuat kebajikan ini ianya nampak perbezaan dengan kebajikan yang dilakukan oleh Najib. Saya yakin kalau Pas memerintah negara ini apa yang dinamakan loteri kebajikan tidak akan digalakkan seperti mana Umno menggalakkan loteri kebajikan.

Kebajikan berunsur judi dan memerah tenaga rakyat itulah acuan kebajikan Umno. Dalam kontes agama kebajikan demikian bukan kebajikan namanya tetapi lebih tepat 'kebuncitan'. Deng ... deng...denggg... Mat Maslah terjatuh motorsikal!
http://msomelayu.blogspot.com/

UTUSEX - Selepas ini Presiden Umno akan dipilih dari kalangan ulama

http://1.bp.blogspot.com/_PUqpQGtb70c/SthTT8_PcjI/AAAAAAAAFpU/shNk6sZeKh4/s400/ulama-najib.jpgSetelah lebih 60tahun baru kini Umno sedar akan lompang dalam kepimpinan parti mereka iaitu kurangnya ulama dalam kepimpinan utama mereka.Ulama di dalam parti mereka ketika ini hanyalah diletakkan dibawah biro agama sahaja, seperti hanya berperanan untuk melengkapkan senarai penuh biro mereka sahaja.
Sedangkan PAS sudah sekian lama telah meletakkan ulama pada tempat yang sangat tinggi dengan menyediakan dua tempat bagi golongan itu untuk menentukan dasar dan halatuju parti.

 

Begitulah yang disuarakan oleh Ketua Dewan Pemuda Pas Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah apabila diminta mengulas tentang cadangan ahli Umno untuk mewujudkan sayap baru iaitu Sayap Ulama Umno.
Baru baru ini dalam akhbar Utusan, Timbalan Ketua Pengarangnya Datuk Zaini Hasan mencadangkan agar ditubuhkan segera sayap baru Umno iaitu Sayap Ulama Umno.
http://3.bp.blogspot.com/-q2O51-jUGuU/TfIt0793_fI/AAAAAAAAAO4/Oj5rSvQHjTI/s1600/9e329d2a11556bc04c052f22f5cc1f36.jpg
Cadangan beliau itu bertolak dari dakwaan beliau bahawa Pas sudah menolak kepimpinan ulama dalam muktamar Pas baru-baru ini.

“Kita mempunyai Dewan Ulama dan yang tertinggi ialah Majlis Syura yang mana kita tidak akan mengingkari apa jua keputusan Majlis Syura, kerana ahli kita tsiqah (percaya) kepada ulama-ulama kita yang berilmu,” kata Ustaz Mohd Nor

Bagi beliau inilah tanda yang menunjukkan bahawa Pas meletakkan ulama ditempat yang sepatutnya berbanding Umno yang hanya menggunakan ulama apabila mereka tersepit dalam isu-isu yang menguntungkan mereka.

Seperti contoh yang terbaru apabila isu video seks yang dikaitkan dengan seorang pemimpin pembangkang, ulama muda mereka Fathul Bari Jahaya dalam satu kuliahnya dengan tegas menyeru ahli Umno menolak tuduhan itu.

Akan tetapi suaranya dianggap sepi sahaja oleh ahli Umno yang lebih galak bermain dengan isu itu walaupun Fathul Bari telah mengeluarkan hadis sahih berkenaan fitnah serta ancaman Allah terhadap pengfitnah

Berikutan itu Ustaz Mohd Nor yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Payong mencabar agar Umno menyenaraikan dahulu ulama yang ada di dalam Jawatankuasa Majlis Tertinggi mereka sebelum menuduh Pas telah mengenepikan ulama.

“Dengan cadangan ini kita amat berharap selepas ini Presiden Umno akan dipilih dari kalangan ulama,” ujar beliau sinis.

http://dunbpayong.blogspot.com/

50thn negara merdeka baru UMNO pie tahu ada kawasan tak ada bekalan ayaq..???!!!

50 tahun tanpa bekalan air paip
JITRA - Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Begitulah yang dapat digambarkan keadaan sepasang suami isteri warga emas di Kampung Pulau Nyior di sini, apabila hidup tanpa bekalan air paip sejak lebih 50 tahun lalu.

Keadaan itu bertambah pilu apabila warga emas, Osman Ali, 74, yang kudung kaki kirinya terpaksa mengangkut air dari telaga setiap hari bagi keperluan mencuci pakaian, pinggan selain untuk mandi.

Osman berkata, setiap hari dia dan isteri, Aishah Abdullah, 73, berulang alik dari rumah ke telaga kira-kira 20 meter dari rumah mereka untuk mengangkut air.

“Mujurlah ada jiran yang bersimpati memberi bekalan air paip kepada kami untuk minum, tetapi untuk mandi dan mencuci kami hanya gunakan air telaga di hadapan rumah.

“Kami dah biasa hidup begini sejak lebih 50 tahun lalu, namun sejak kaki saya dipotong pada tahun 2001 lalu akibat mengalami barah tulang, ia sedikit menyukarkan pergerakan saya mengangkut air dengan kuantiti yang banyak,” katanya kepada Sinar Harian di sini.

Osman berkata, lima tahun dahulu dia pernah menyuarakan hasrat untuk memasang paip air di rumahnya namun disebabkan kos tinggi, maka terpaksa melupakan hasrat itu.

Menurutnya, dia hanya bergantung kepada bantuan sara hidup bulanan yang diberikan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan.

“Bantuan bulanan itu hanya cukup untuk menampung keperluan harian kami suami isteri dan ia tidak cukup untuk menampung kos memasang paip air di rumah,” katanya.

Osman berkata, jika musim kemarau ia lebih sukar apabila mereka terpaksa menggunakan tenaga yang lebih kuat, selain tali yang digunakan juga perlu lebih panjang untuk mengangkut air.

Sementara itu, keperitan hidup keluarga itu mendapat perhatian Ketua Puteri UMNO Bahagian Kubang Pasu, Wan Zawiyah Wan Halim yang turut menghulur sumbangan.

Wan Zawiyah berkata, beliau akan berusaha membantu menyelesaikan masalah keluarga itu untuk mendapatkan bekalan air paip di rumah sendiri dalam masa terdekat

Selasa, 7 Jun 2011

Penjelasan Negara Berkebajikan PAS/Pakatan Rakyat oleh YB Husam Musa


Pasir Puteh, 7 Jun, - Selepas solat Zohor petang tadi, YB Dato’ Husam Musa telah diraikan oleh PAS Kawasan Pasir Puteh dalam satu majlis kesyukuran sempena kemenangan beliau sebagai Naib Presiden PAS dalam pemilihan muktamar baru-baru ini. Majlis makan tengahari itu adalah majlis pertama yang diadakan selepas muktamar PAS dan YB Dato’ diberikan kesempatan untuk memberikan ucapan.

Ucapan dimulakan dengan mengajak seluruh penyokong PAS untuk sama-sama meletakkan syukur dalam setiap apa yang berlaku. YB Dato’ memetik beberapa kisah yang tedapat dalam al-Quran berkenaan dengan perlakuan syukur sebagaimana yang dilakukan oleh nabi-nabi terdahulu.

Kuasa adalah antara nikmat yang perlu disyukuri dan perlakuan ini boleh diteladani melalui sirah nabi Daud, Sulaiman, Yusof, Musa dan nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasallam.
Kuasa yang diberikan oleh Allah untuk menguruskan keadilan dan kebajikan rakyat adalah menjadi tugas para rasul. Dengan menganalogikan bahawa sebagimana adilnya Allah Subhanahu Wataala dengan menyediakan akhirat sebagai tempat balasan keadilan di dunia. Keadilan itulah yang dijelmakan dalam bentuk Negara berkebajikan sejak zaman nabi Adam Alaihissalam.

Dalam ucapan ringkas itu, persoalan Negara berkebajikan dijadikan isu penting untuk diberikan kefahaman kepada rakyat. Kebajikan dalam kontekas yang luas. YB Dato’ memberikan klausa sentimental dengan meletakkan perhatian dan sikap ambil berat kerajaan adalah metod paling ringkas tetapi sedang dilupakan oleh pemerintah hari ini.
Berkongsi masalah dan perasaan orang-orang susah yang memerlukan dan berkongsi ilmu untuk menjadikan rakyat berilmu adalah contoh kecil negara berkebajikan yang diperjuangkan oleh PAS dalam manifesto ini sebagai menunjukkan penghargaan dan bantuan dalam bentuk moral. Negara berkebajikan adalah khusus untuk rakyat dan ini adalah tuntutan Islam. Kebajikan dalam bentuk material dan spiritual.

“Negara berkebajikan adalah negara Islam sebagaimana nama Allah yang banyak. Jika sebut Allah maka ia merujuk kepada Allah Yang Disembah dan kita juga boleh memanggilnya dengan nama-nama yang lain contohnya Ar Rahman.”

Beliau menganalogikan negara berkebajikan dengan negara Islam dalam perkara yang sama dengan analogi nama Allah dengan nama-nama yang lain sebagaimana dalam Asma’ Al-Husna. Begitu juga dengan nama nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam yang dipanggil dengan pelbagai gelaran dan al-Quran juga mempunyai banyak nama. Justeru memilih menggunakan nama lain yang membawa maksud yang sama adalah diharuskan selagi intipati kepada perkara tersebut adalah benda sama.

Diakhir ucapan, penegasan tentang PAS akan terus kemited memperjuangkan kepimpinan ulamak dan pakatan yang dibentuk dalam muktamar kali ini akan sentiasa membantu kepimpinan Tuan Guru Presiden.

Beliau sempat menyindir pemimpinan media dan ahli UMNO yang sering dilihat membuat onar setiap kali Muktamar Tahunan PAS dan kali ini dengan menggunakan media perdana yang ada untuk mensensasikan propanganda PAS sebagai menolak kepimpinan ulamak.

“PAS sejak tahun 1983 telah dipimpin oleh ulamak dan dasar itu sampai ke hari ini. Kalau benar UMNO mahu kepimpinan ulamak kenapa tidak sokong Tuan Guru Nik Abdul Aziz di Kelantan dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi di Terengganu.” Kata beliau yang mengundang ketawa para tetamu yang hadir.

- www.husammusa.com

Aduhai FELDA.. awat lama sangat nak lulus nie..nak tunggu mati dulu kaa..???

Sanggup jual lembu peliharaan
KUALA NERANG - Seorang gadis 24 tahun yang menghidap penyakit kanser tulang perlu melakukan pembedahan tahun lalu, namun disebabkan masalah kewangan, pembedahan masih belum dilaksanakan sehingga kini.

Bapa kepada Adibah yang juga peneroka Felda Bukit Tembaga di sini, Md Isa Abdullah, 65, berkata, dia sudah memohon bantuan pada pihak pengurusan Felda kawasan itu bagi memastikan urusan pembedahan anaknya dapat dijalankan.

Menurutnya, mereka sekeluarga yang masih lagi menunggu jawapan daripada pihak berkenaan menyebabkan anaknya terpaksa menahan kesakitan hampir setahun.

"Adibah menghidap penyakit kanser tulang sejak 16 tahun yang lalu dan keadaan bertambah kritikal kira-kira setahun lalu dan sekarang dia tidak mampu berjalan disebabkan sakit berkenaan.

"Setiap hari saya sebak melihat keadaannya yang sering merintih dan menahan kesakitan," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di rumahnya.

Laporan perubatan yang dikeluarkan 15 Ogos 2010 dari Hospital Sultanah Bahiyah menyatakan bahawa anaknya mengalami penyakit Rheumatoid Arthritis sejak 15 tahun yang lalu dan menjalani rawatan dengan stereoid.

Kini Adibah menghadapi masalah Bilateral Hip Head Of Femur Avn dan perlu menjalani pembedahan untuk membolehkannya berjalan tanpa kesakitan seperti yang dialami sekarang.

Md Isa berkata, sebanyak RM18,700 dianggarkan kos untuk perubatan.

"Memang saya tidak mempunyai wang yang cukup tetapi akan berusaha untuk mencari dana kewangan walaupun terpaksa menjual beberapa ekor lembu yang dipelihara sekarang," katanya.

Tambahnya, anaknya menerima bantuan Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) sebanyak RM150 sebulan.

Kepada pihak yang sudi membantu boleh menghubungi Md Isa di talian 012-4154330.[sinarharian]

Aduhai macam nie ke punya 'OTAK' bakal PM Malaysia..??

Biaq betoi ada orang kantoi di Kazakhstan..

MP: Salah guna duit rakyat bagi risik kahwin anak

Penggunaan duit rakyat atau dana awam bagi membiayai lawatan Perdana Menteri dan rombongannya ketika merisik perkahwinan anak perempuan Datuk Seri Najib Razak di Kazakhstan adalah salah dari segi moral, kata ahli parlimen Kuala Selangor, Dzulkefly Ahmad.

pakatan pc on spr ban pondok panas 280409 dzulkefly ahmad"Tindakan Najib ini tidak ada kelas langsung iaitu menggunakan wang kerajaan dan rakyat untuk urusan peribadi.

"Ini pula bukan pertama kali. Semasa anaknya menerima ijazah di Universiti Georgetown, Washington, Amerika dia dan keluarga juga ke sana dengan program rasmi kerajaan.

"Saya bimbang ia menjadi rujukan pemimpin bawahan beliau sebagaimana bidalan Melayu, bapa kencing berdiri anak kencing berlari," katanya.

Menurut pemimpin PAS itu, tidak menjadi kesalahan bagi perdana menteri merisik perkahwinan anaknya di Kazakhstan tetapi Najib sepatutnya mengambil cuti rasmi dan tidak membelanjakan dana awam.

Nooryana Najwa dijadualkan berkahwin dengan seorang pembesar kerajaan Kazakhstan.

Dalam sejarah Islam, kata Dzulkefly, Khalifah Umar Abdul Aziz pernah mempunyai dua batang lilin berlainan yang ditempatkan di sisi katilnya.
Guna duit sendiri

Jika baginda dikejutkan pada waktu malam kerana urusan rakyat, Khalifah Umar akan menyalakan lilin yang dibeli dari dana awam. Sebaliknya jika dikejutkan oleh kawan-kawan atau ahli keluarganya untuk membincangkan hal peribadi, baginda menggunakan lilin yang dibeli melalui wangnya sendiri.

"Mana pergi good governance, intergriti kepimpinan dan ini akan menghakis keyakinan rakyat kepada beliau," kata Dzulkefly.

NONEMenurut beliau jika Najib dan isterinya, Datin Seri Rosnah Mansor benar-benar bertanggungjawab, mereka berdua akan menyusun jadual cutinya untuk kepentingan keluarga dan peribadinya bukannya mengambil kesempatan atas urusan kerajaan.

"Hentikanlah, cukuplah tu.....susunlah cuti dengan baik, guna duit sendiri untuk lunas tanggungjawab kepada anak dan keluarga, inilah mulanya penyelewengan....bila kepimppinan tertinggi tunjukkan sikap hodoh dan buruk," katanya sambil menambah perbuatan mereka itu sebagai langkah yang 'tidak ada kelas langsung'.

Sebelum ini, di Dewan Rakyat pernah dibangkitkan perbelanjaan besar yang dibuat oleh Rosmah.

"Dari segi moralnya ia sangat salah," kata Dzulkefly.

khalid samad pas muktamarSementara itu, ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad meminta Najib supaya telus dan tidak mengambil kesempatan di atas urusan rasmi untuk sebarang urusan peribadi apatah lagi apabila menggunakan wang kerajaan yang juga wang rakyat.

"Kalau benda (dakwaan) ini betul kenapa Najib nak rahsiakan? Beliau kena cakap terus teranglah. Kalau betul beliau ke sana atas urusan peribadi janganlah guna harta kerajaan dan harta rakyat. Jangan berselindung di sebalik lawatan rasmi.

"Kalau betul anaknya akan berkahwin dengan anak pembesar Kazakhstan saya ucapkan tahniah tapi gunalah duit sendiri yang sudah banyak tu..tak payahlah guna duit rakyat.," kata beliau kepada Harakahdaily

TG Hadi Awang tak ingin pun jawatan PM tu kalau PR menang nanti..!!

Hadi tidak mahu jawatan PM jikapun Pakatan menang
 
KUALA LUMPUR, 7 Jun – Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, beliau tidak mahukan jawatan Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat berjaya dalam pilihan raya umum ke-13.

Hadi (gambar), yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, perjuangan PAS adalah untuk menyelamatkan negara dan memperkenalkan dasar negara berkebajikan yang dibawa oleh pakatan pembangkang.

“Yang penting kita mahu selamatkan negara... sesiapapun boleh jadi Perdana Menteri,” katanya ketika ditemui pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kota Baru hari ini.

Laporan Bernama Online memetik beliau mengulas kenyataan ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Nazri Aziz bahawa perubahan kepemimpinan PAS yang kini dikuasai golongan profesional menunjukkan parti itu mahu berkuasa dalam pakatan pembangkang, termasuk Abdul Hadi yang berhasrat untuk menjadi Perdana Menteri.

Malahan Nazri menegaskan peluang Umno untuk meraih undi kaum Melayu pada pilihan raya umum akan datang lebih besar selepas PAS menukar dasar parti itu untuk tidak lagi mempertahankan perjuangan membina negara Islam, sebaliknya memperjuangkan ‘negara berkebajikan’ di mana Umno sudah pun melaksanakannya sejak merdeka.

Hadi juga menafikan Timbalan Presiden Mohamad Sabu sebagai liabiliti kepada parti setelah beliau dipilih oleh perwakilan dalam pemilihan pada Muktamar PAS minggu lalu.

“Bagi Umno, Mohamad Sabu adalah satu peluang untuk menjatuhkan PAS. Tetapi bagi PAS, Mohamad Sabu adalah satu senjata untuk menjatuhkan Umno,” katanya.

Hadi turut menafikan bahawa wujudnya anggota parti yang kecewa dengan perubahan dasar perjuangan parti itu setelah beliau mengumumkan belum tiba masanya PAS menegakkan negara Islam yang menjadi dasar perjuangan parti itu selama ini, sebaliknya mahu memulakan dulu pelaksanaan negara berkebajikan sejajar tuntutan pakatan pembangkang.

Malahan, katanya konsep negara berkebajikan itu mempunyai elemen yang lebih murni dalam menyelamatkan negara kerana PAS akan menerapkan konsep halal dan haram dalam pelaksanaannya

Umno bimbang tidak dapat kawal masjid

TEMERLOH, 7 Jun: Langkah Umno menentang pemilihan jawatankuasa masjid di Pulau Pinang oleh anak kariah membayangkan ketakutan Umno kalau-kalau cengkaman mereka ke atas masjid di negeri itu hilang.

Ini kerana, sistem melantik pengerusi dan jawatankuasa masjid yang dibuat Umno sebelum ini memastikan Umno mengawal masjid bukannya anak kariah masjid berkenaan.

Sehubungan itu, Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man meminta rakyat negara ini tidak risau tentang isu pemilihan jawatankuasa masjid yang dicadangkan oleh Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) kerana ia bukanlah perkara baru.

Bahkan ia hanya menjadi perubahan mekanisme dengan penggunaan kaedah yang lebih tersusun dan akan terlebih baik, kata Tuan Ibrahim, bekas pensyarah Pendidikan Islam UiTM itu.

“Isu ini tidak sepatutnya menjadi polimik kepartian, kerana ia bukanlah pilihan berdasarkan parti politik. Pemilihan adalah berdasarkan merit seseorang calon pda pandangan ahli kariah.

"Ia sebenarnya jauh lebih baik dari kaedah yang digunakan sekarang apabila kerajaan yang memerintah boleh melantik jawatankuasa tanpa mendapat persetujuan ahli kariah,” kata Tuan Ibrahim (gambar kanan) dalam satu kenyataannya hari ini kepada Harakahdaily.

Beliau meminta semua pihak melihat apa yang berlaku di Selangor sekarang apabila kariah memilih nazir hingga ke jawatankuasa masjid melalui pemilihan anak kariah dan disahkan sahaja oleh Majlis Agama Islam negeri.

Ia telah menyebabkan semua masjid dan surau di Selangor begitu makmur dengan pelbagai program khasnya program ilmu.

"Adakah ini yang ditakuti oleh Umno," soal beliau ketika mengulas bantahan Umno terhadap cadangan Pulau Pinang yang mahu melaksanakan sistem pemilihan untuk jawatankuasa masjid di negeri itu.

Bagi memburukkan keadaan, Umno menuduh DAP mahu menguasai masjid di negeri itu melalui cara ini.

Menjawab balas tuduhan Utusan, setiausaha politik kepada Setiausaha Agung DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari (gambar bawah) berkata DAP tidak terlibat sama sekali dengan soal pengurusan masjid di Pulau Pinang yang berada di bawah pentadbiran Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

“DAP tidak ada wakil yang menduduki MAIPP. Jika MAIPP sendiri yang berpendapat langkah itu sesuai, ia terpulang kepada MAIPP dan umat Islam di Pulau Pinang. DAP tidak ada sebarang penglibatan dalam usaha itu,” katanya yang dipetik Roketkini.

Bagi Tuan Ibrahim, hakikat pahit sistem yang ada kini di kebanyakan negeri telah dimonopoli oleh parti yg memerintah bilamana mereka melantik ketua Umno sebagai pengerusi masjid, walaupun ianya berada di kariah lain, bahkan ada juga waktunya mereka yangg dilantik bukan dari kalangan ahli masjid.

“Perlantikan begini menimbulkan rasa tidak puas hati ahli kariah dan pegawai masjid menyebabkan banyaknya masjid mati, tidak berfungsi dan tidak terurus dengan baik.

"Sepatutnya usaha ke arah memperbaiki sistem yang lemah ini mendapat sokongan semua pihak,” terang beliau.

Maka katanya, isu pemilihan masjid ini tidak akan menimbulkan persoalan ia dikuasai parti tertentu, kerana pemilihan berdasarkan individu dan bukan parti politik.

“Kebimbangan Umno sekarang disebabkan kebimbangan jawatankuasa yang dilantik terus di kalangan pimpinan Umno tidak lagi terpilih, kerana mereka yang dilantik sebahagiannya bukanlah ahli kariah dan bukan pula kaki masjid,” tambah Tuan Ibrahim.

Untuk mengatasi masalah pemilihan ini diragui, Tuan Ibrahim berkata soal mekanisme pendaftaran ahli kariah mampu dilakukan tanpa sebarang persoalan yang besar.

Bahkan, kata beliau, dengan data ahli kariah yang lebih lengkap dapat diperolehi, ia sudah tentu dapat mendatangkan kebaikan kepada urusan pentadbiran.

“Sayangnya sikap buruk sangka yang menebal di kalangan pemimpin Umno terhadap kerajaan Pakatan Rakyat menyebabkan mereka tidak lagi rasional dalam membuat penilaian terhadap sesuatu kebaikan,” kata beliau dengan kesal.

Tuan Ibrahim juga menasihatkan Umno untuk melihat kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, Kedah dan Kelantan yang berjaya menjadikan masjid sebagai pusat tarbiyah dan pembangunan komuniti yang hebat.

Kerana keghairahan mereka untuk membina masjid yang indah dengan peruntukan jutaan ringgit tidak bermakna seandainya masjid itu kosong, sunyi sepi dari sebarang aktiviti selain sembahyang fardu.

Barangkali, kata Tuan Ibrahim, Umno membantah dalam isu ini kerana mereka resah terhadap kehadiran ratusan umat Islam mengikuti kuliah kerana beranggapan fenomena ini sebagai satu kebangkitan pembangkang khususnya PAS.

“Lantaran itu, sistem pemilihan jawatankuasa masjid yang satu masa dahulu dibuat oleh ahli kariah melalui undian (angkat tangan) telah ditukar dengan mengambilalih melalui perlantikan secara terus.

"Akibatnya, pelbagai kepincangan penyelewengan telah berlaku seperti kegagalan mengadakan mesyuarat agong dan sebagainya,” ulas beliau.

Disebabkan kelemahan inilah, kata Tuan Ibrahim kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat cuba memperbaiki sistem dengan mengembalikan hak kepada ahli kariah melalui kaedah pengundian.

“Disebabkan kebimbangan teruk bahawa 'kuncu-kuncu' Umno akan tewas, maka mereka terus menentang tanpa berfikir panjang. Sedangkan ia adalah satu sistem terbuka bagi ahli kariah memilih siapa yang paling wibawa bagi menguruskan masjid,” terang Tuan Ibrahim.

Umno dan lidah rasmi Perkasa, Utusan Malaysia muktahir ini mempersoalkan munasabah untuk mengadakan 'pilihan raya masjid' di Pulau Pinang kerana bimbang ada pihak mempunyai agenda tersembunyi untuk menjerumuskan institusi masjid ke kancah politik kepartian.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyuruh MAIPP untuk memikirkan perkara itu semula kerana pemilihan itu dilihat boleh menimbulkan kekeliruan dalam kalangan kariah masjid kerana unsur politik mungkin lebih mendominasi pemilihan tersebut.

Selepas diberi amaran oleh Kementerian Dalam Negeri kerana memainkan isu negara Kristian bulan lepas, Utusan sekali lagi cuba memanaskan suasana politik negara dengan isu agama terhadap DAP

Harga naik: Rakyat mula mengeluh

Pengurangan subsidi ke atas barangan keperluan asas, termasuk gula dan petrol RON97 dan terbaru gas asli yang menyebabkan tarif elektrik terpaksa dinaikkan mula memberi kesan kepada orang ramai daripada pelbagai lapisan.

NONEPengurangan subsidi itu menurut mereka telah melonjakkan harga makanan dan menjejaskan perbelanjaan seharian mereka. Malah, ada mahasiswa mendakwa terpaksa 'mencatu' makanan akibat kesan berantai itu.

“Makanan mahal, kena belanja (lain) lagi. (Kami) kurangkan perbelanjaan makanan, kurang makan,” kata pelajar Pusat Teknologi dan Pengurusan Lanjutan (PTPL) N Mahesh Nanthakumar.

NONEMahesh, 21, malah turut menyatakan keinginan untuk menyertai demonstrasi bagi meluahkan rasa tidak puas hatinya jika ada pihak yang menganjurkannya.

“Saya akan sertai demonstrasi,” kata Mahesh (kanan) ketika ditanya kesediaannya itu ketika ditemui di KL Sentral di ibu negara, semalam.

Daripada tujuh orang yang ditemubual Malaysiakini secara rambang semalam, semua mereka mempunyai pandangan berbeza-beza berhubung kenaikan harga barang yang dikritik hebat pembangkang.

Kerja sambilan

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, harga subsidi barangan keperluan dikurangkan. Antaranya, petrol RON97 kini mencatatkan paras tertingginya pada RM2.90 seliter.

NONETarif elektrik pula naik dengan purata 7.12 peratus bermula 1 Jun manakala harga gula meningkat 20 sen kepada RM2.30 sekilogram berkuatkuasa pada Mei.

Menurut sesetengah ahli ekonomi, kenaikan itu, terutamanya tarif elektrik, secara tidak langsung akan membebankan pengguna apabila pengeluar memindakah kos yang lebih tinggi kepada golongan itu.

Sementara itu, seorang penuntut Universiti Putra Malaysia (UPM) Syazana Shah Lan, 21, memberitahu, beliau kini terpaksa berfikir terlebih dahulu sebelum membeli makanan.

“Terasalah (peningkatan harga), yang itu memang terasalah. Sebab (saya) duduk universiti, duduk asrama, hendak makan kena fikir. Makanan memang mahal, makan sekali, dua kali (sehari) macam itulah,” katanya.

NONENamun bagi seorang pelajar yang hanya mahu dikenali sebagai Alvin, kehidupan hariannya tidak terjejas secara langsung dengan pengurangan subsidi oleh kerajaan itu.
Mahasiswa sebuah kolej swasta di Sungai Buloh itu, bagaimanapun, mengakui beliau masih tidak puas hati kerana keluarganya kini merasai tempiasnya.
Mahu tukar kerajaan

“Kalau waktu cuti, saya bantu ayah (kerja sambilan),” katanya lagi.

Justeru, Alvin, 22 berharap agar kerajaan dapat menggalakkan lagi pelaburan asing ke dalam negara bagi menstabilkan semula kenaikan harga barang.

NONEKeadaan ini hampir sama dengan nasib seorang pelajar German Malaysian Institute (GMI) Mohd Amiruddin Roslan yang masih tinggal bersama keluarganya.

“Saya tak rasa mana, saya tinggal dengan mak ayah,” kata Mohd Amiruddin, 18, sambil memberitahu orang tuanya merupakan seorang guru.

Bagi Harzuki Ismail – pegawai teknikal di sebuah pengeluar minyak terkemuka – pula, kenaikan harga petrol tidak sepatutnya berlaku kerana Malaysia merupakan negara pengeluar komoditi itu.

Harzuki, 53, berpendapat, keadaan sekarang amat merungsingkan kerana ia memberi kesan kepada kenaikan harga barang dalam keadaan nilai pendapatan makin menurun.
NONELebih drastik lagi, beliau merasakan sistem pemerintahan negara perlu ditukar.

“(Tetapi) demonstrasi tak perlu, cuma tukar pimpinan negara. Tak payah (ada) pertumpahan darah. Pemikiran orang kita (harus) tukar, itu lebih penting,” katanya.

'Kerjaaan juga perlu berjimat'
Bagi Alan Tan – seorang orang kurang upaya (OKU) – pula, walaupun beliau tidak bersetuju dengan kenaikan yang berlaku, beliau berharap tujuan kerajaan melakukannya dapat diselami terlebih dahulu.

“Mereka juga ada komitmen (pada rakyat), ada (beri) subsidi,” katanya yang diberhentikan kerja setelah lumpuh sebelah badan akibat serangan angin ahmar sebelum ini.

Manakala seorang jurujual Norjamilah Mohd Halim juga mengaku turut terkesan dengan kenaikan harga barang-barang tersebut kerana gaji orang kebanyakan “tak sebesar mana”.

NONE“Dari segi makanan tidak berbaloi, ambil sikit (pun) harga mahal,” katanya wanita berusian 29 tahun itu.

“Kalau boleh turunkan harga barang,” katanya lagi.

Sebahagian besar mereka juga berkata selain subsidi rakyat yang dikurangkan, kerajaan juga harus membuktikan kesungguhan dengan mengamalkan perbelanjaan berhemah dan menghentikan projek mewah serta tidak membawa manfaat kepada orang ramai

Manusia Tidak Akan Berakhir Dengan Kematian


Oleh: Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Bagaimana kamu menjadi kufur terhadap Allah sedangkan kamu bermula dari mati (tiada) kemudian Dia menghidupkan kamu, kemudian Dia mematikan kamu, kemudia kepada-Nya kamu dikembalikan.” (al-Baqarah: 28)

Setiap minit itu menyatakan perjalanan riwayat manusia yang perlu direnung dan difahami sedalam-dalamnya supaya kita menyedari betapa besarnya kurniaan Allah SWT dan betapa beratnya tanggungjawab kita di hadapan Allah SWT. Ianya bermula daripada mati (tidak ada apa-apa) kemudian Allah menjadikan bumi dan segala bahan di atasnya terdiri daripada tanah yang berbagai-bagai jenis.

Tumbuh-tumbuhan yang bermacam-macam, jenis strukturnya terdiri daripada sesuatu yang boleh melahirkan berbagai-bagai makhluk, di antaranya manusia.

Allah SWT memulakan dengan mencipta Nabi Adam AS. Begitulah kisah bukan seperti teori Darwin, seorang Yahudi yang merendahkan martabat manusia yang meletakkan manusia kepada kebinatangan kemudian memecah alam pemikiran akal sebagai seorang manusia. Islam telah menetapkan bahawa pencipta manusia ialah Allah SWT.

Allah memulakan ciptaan Nabi Adam AS daripada tanah. Kemudian dijadikan isterinya Hawa daripada diri Nabi Adam As iaitu daripada tulang rusuknya. Dan untuk menyatakan kekuasaannya, Allah mencipta Nabi Isa AS daripada ibu yang tidak ada bapa yang tidak ada persetubuhan di antara lelaki dan perempuan demi menegaskan betapa Maha Berkuasanya Allah SWT.

Kemudian Allah menjadi manusia daripada benih-benih yang diletakkan ke dalam ibu bapa mereka yang terdiri dari kalangan lelaki dan perempuan dan benih itu terlalu banyak. Oleh kerana itu, Allah menghargai diri manusia dan nyawa mereka dengan harga yang mahal. Seseorang yang melakukan pembunuhan dianggap berdosa besar selepas syirik, menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.

Allah SWT menyebut di dalam al-Quranul Karim yang bermaksud:

“Sesungguhnya, Allah telah memutuskan hukum kepada Bani Israil, sesiapa yang membunuh satu nyawa seolah-olah ia membunuh manusia seluruhnya dan sesiapa yang menyelamatkan satu nyawa seolah-olah ia menyelamatkan manusia seluruhnya.” (al-Maidah: 32)

Manusia tidak boleh mengadakan dirinya dengan sendiri. Mesti Ada Tuhan yang menciptanya. Tuhan yang menjadikannya. Begitulah mengikut akal yang waras dan bijaksana yang disuluh oleh cahaya petunjuk daripada Allah SWT melalui nabi-nabi dan rasul-rasul AS yang wajib bersifat benar, amanah, menyampaikan dan bijaksana yang tidak gentar dalam menegakkan agama Allah SWT.

Allah yang menghidupkan kamu dan menjadi tanda kekuasaan Allah. Kita melihat tanda kebesaran sesuatu kerajaan itu ialah rakyat, petugas-petugas, pegawai-pegawai, undang-undang dan peraturan yang dilaksanakan sedangkan kerajaan Allah pula tiada bandingan dan tandingannya.

Di antara tanda ketuhanan Allah ialah manusia yang diciptakan oleh Allah SWT, yang menjadi sebahagian daripada makhluk ciptaan Allah yang mempunyai peranan dan tugas yang tersendiri dan mesti difahami oleh manusia.

Menjadi hikmat yang sangat besar, setiap orang Islam dan beriman diwajibkan menyebut pada tiap-tiap rakaat sembahyang:

“Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian Alam.” (al-Fatihah: 2)

Perkataan “Rab” dalam ayat ini bermakna yang mencipta dan mentadbir. Bukan sahaja mentadbir tetapi mencipta , mentadbir dan mengurus seluruh alam. Di antara cara pengurusan itu ialah dengan undang-undang dan peraturan. Manusia yang menjadi sebahagian dari makhluk dikurniakan kepada mereka undang-undang dan peraturan yang dinamakan ad-Deen yang terkandung di dalamnya kepercayaan hati, hukum syariah, perangai dan akhlak.

Semua peraturan yang ditetapkan oleh Allah dan makhluknya mengandungi rahmat dan kurnia yang tidak terhingga termasuk perkara agama yang diwajibkan kepada manusia adalah kurnia daripada Rahmat Allah, kasihan belas dan sayang-Nya kepada hamba-hamba-Nya.

Walau bagaimana kita merasa susah sekalipun perkara yang ditetapkan oleh Allah adalah kebaikan kepada manusia. Perkara yang dilarang oleh Allah adalah mudharat. Menunaikan kebajikan untuk patuh kepada perintah Allah meninggalkan larangannya adalah satu tanggungjawab mengabdikan diri kepada-Nya yang menjadi ciri penting dalam penciptaan manusia dan kehidupan mereka atas muka bumi ini.

Ini satu kemuliaan yang diberi oleh Allah kepada manusia. Mereka mentadbir makhluk yang lain yang ada di bumi ini. Walaupun makhluk itu lebih keras, berat, gagah dan kuat daripada manusia.

Kita melihat bagaimana manusia boleh mengendalikan jentera yang besar dan berat. Seorang manusiaboleh menjinakkan binatang, menternak, mentadbir tumbuh-tumbuhan dan tanam-tanaman.

Makhluk-makhluk yang lain yang ada di sekitar bumi ini ditadbir oleh manusia dengan suatu tanggungjawab yang ditetapkan oleh Allah SWT.

Bagi memelihara keunggulan yang wujud di alam ini, sebarang tindakan yang dilakukan bercanggah dengan peraturan yang ditetapkan oleh Allah akan merosakkan dunia dan merosakkan diri manusia sendiri.

Bukan sahaja perkara-perkara haram membawa penyakit kepada diri manusia bahkan perkara-perkara haram itu memusnah dan mengorbankan alam sekitar yang lain. Kita melihat hari ini merebaknya pelbagai jenis penyakit yang menimpa jasad manusia bermula dari penyakit sosial kerana mereka melakukan perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah SWT.

Bukan sahaja dalam konteks individu bahkan dalam konteks masyarakat. Bukan sahaja dengan masyarakat sekampung dan senegara bahkan masyarakat sedunia.

Kita melihat manusia yang bijak itu ada di kalangan mereka yang meninggalkan hukum Allah.

Itu lebih ganas dari binatang yang buas, mencipta senjata-senjata yang boleh membunuh berjuta manusia dalam sekelip mata. Kerana tamak haloba, manusia sanggup melakukan kemusnahan sehingga berlakunya perubahan alam berpunca dari lapisan ozon dan sebagainya yang mempengaruhi alam sekitar bukan sahaja penyakit yang melanda diri bahkan penyakit yang melanda alan sekitar.

Benarlah firman Allah SWT yang bermaksud:

“Telah nyata keburukan di darat dan di laut hasil kerja yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia sendiri supaya dirasakan kepada mereka sebahagian daripada perbuatan mereka, mudah-mudahan mereka kembali kepada kebenaran yang dinyatakan oleh Allah.” (ar-Rum: 41)

Manusia hendaklah menyedari bahawa mereka mempunyai tanggungjawab di atas muka bumi dan tidak ditinggalkan begitu sahaja. Bahkan seluruh hidup mereka tidak diciptakan begitu sahaja.

Manusia hendaklah menyedari bahawa mereka mempunyai tanggungjawab di atas muka bumi dan tidak ditinggalkan begitu sahaja. Bahkan seluruh hidup mereka tidak diciptakan begitu sahaja.

Tiap-tiap manusia akan dimatikan oleh Allah. Bagaimana lanjutnya usia sekalipun, walau bagaimana banyak do’a sekalipuntermasuk nabi-nabi dan rasul-rasul AS, manusia yang paling dicintai oleh Allah sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

“Tiadalah Muhammad itu melainkan seorang rasul, telah berlalu sebelumnya rasul dari yang lain yang telah mati.” (Ali-Imran: 144)

Ayat ini dibaca oleh Abu Bakar As-Siddiq RA ketika para sahabat dalam kesedihan menerima kewafatan Rasulullah SAW.

Tiap-tiap orang ada ajalnya. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan bagi tiap-tiap umat ada ajalnya.” (al-A’raaf: 34)

Di sana ada bangsa yang sudah hilang riwayatnya. Bangsa Sam dan keturunan Yusya’ bin Nun AS.

Zaman dahulu berbagai-bagai bangsa yang sudah tamat riwayatnya. Begitu juga bangsa yang ada pada hari ini. Terpulang kepada kita sama ada sama ada kita masih mahu menggunapakai pepatah Hang Tuah “Takkan hilang melayu di dunia” atau tidak. Seterusnya hubungan kita dengan diri, keluarga dan masyarakat akan tetap dibicarakan di hadapan Allah SWT. Terpulanglah kepada manusia untuk patuh kepada undang-undang Allah, untuk percaya atau tidak. Semua manusia akan dimatikan oleh Allah SWT. Selepas mati mereka akan berdepan dengan alam barzakh, alam kubur yang lebih panjang dari alam hidup di dunia ini, Mungkin kita melupai kepada mereka yang telah dikebumikan ke dalam kubur itu lebih lama dan berada di dalam kehidupan.

Ada yang sudah mati beberapa ribu tahun padahal umur dalam kehidupan dunia lebih pendek daripada daripada itu. Di sana terdapat fitnah dan ujian sebelum kita berhadapan dengan alam akhirat. Allah SWT telah menunjukkan kepada kita agar kita mengambil iktibar dari alam barzakh melalui tidur yang ada dalam diri masing-masing.

Tidur adalah sebahagian daripada mati, agar kita mengambil contoh dan tauladan setelah kita bangun daripada tidur disunatkan kita membaca do’a kepada Allah yang bermaksud:

“Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah Dia mematikan kami kemudian kami bertebaran kepada-Nya.”

Dalam kehidupan, apabila bangun daripada tidur, selepas membersihkan diri, kita akan berselerak ke sana sini menjalankan kerja masing-masing. Tetapi hidup selepas mati, manusia akan dihimpunkan di padang mahsyar. Sesungguhnya kematian itu adalah benar dan tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun.

Begitulah ujian yang dihadapi oleh manusia ketika menghadapi kematian, yang menjadi teman ialah apa yang dilakukan di alam dunia ini. Iman dam amal yang soleh, sebaik seseorang itu meninggal, yang paling dahulu berpisah dengannya ialah harta, kecuali kain kafan dan peralatan untuk mengebumikan mayat itu sahaja.

Semua harta yang lain putus hubungan kecuali beberapa perkara yang diperuntukkan oleh Allah SWT seperti sedekah jariah, anak yang soleh, dan ilmu yang diambil manfaat. Selain itu, semuanya terputus hubungan dengannya.

Setelah mayat dikebumikan, semua yang mengiringi jenazah akan kembali ke rumah masing-masing. Tinggallah si mati itu, seorang diri di dalam kubur. Yang terus bersama dengannya hanyalah iman dan amal yang soleh. Inilah persediaan untuk simati.

Di alam barzakh, simati akan dipersoalkan oleh para malaikat tentang apa yang dilakukan olehnya dalam kehidupannya di dunia sebelum ini.

Fitnah kubur ialah ujian yang pertama dihadapi oleh manusia setelah dia meninggal. Soalan yang pertama daripada malaikat yang ditugaskan oleh Allah SWT ialah “Siapa Tuhan yang mentadbir, mencipta serta mengendalikan segala urusan.”

‘Rab’ dengan makna Tuhan yang mencipta dan Tuhan yang mengendalikan serta mentadbir segala urusan dan Tuhan yang layak disembah.

Menjadi satu hikmat yang besar para malaikat bertanya: “Ma Rabbuk?” yang bermaksud siapa Tuhan yang mencipta dan mengendalikan segala urusan kamu?

Seseorang yang beriman dengan iman yang benar diilhamkan oleh Allah SWT dapat melepaskan diri daripada soalan-soalan tersebut. Manakala orang yang tidak beriman dan tidak yakin akan menjawab dengan apa yang dia yakini di atas muka bumi ini. Disebut di dalam satu hadith mereka tidak dapat menjawab soalan berkenaan. Ada yang menjawab: “Oleh kerana orang ramai yang mengatakan Allah itu ada, saya pun ikut kata seperti orang ramai.”

Dia menjawab bukan dengan keyakinan dirinya sendiri. Ini adalah contoh ujian. Yang menjadi hujjah ialah iman dan amal yang soleh.

Kemudian manusia akan dihidupkan oleh Allah SWT. Allah SWT menunjukkan bagaimana contoh kekuasaan untuk menghidupkan bumi yang mati dan binatang yang mati. Kita melihat bagaimana binatang yang mati, keluar ulat-ulat yang hidup.

Selepas itu bumi yang mati, rumput yang kering dibakar hangus menjadi abu apabila turun hujan, ia akan tumbuh semula. Kita melihat bagaimana benih yang kecil boleh menumbuhkan pokok yang besar.

Ini adalah dalil-dalil kekuasaan Allah SWT yang ditunjukkan di hadapan kita. Begitulah kamu akan dihidupkan dan akan dipersoalkan oleh Allah sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:

“Kemudian kamu dikembalikan kepadanya (dalam keadaan kamu tidak tahu apa yang dinantikan).” (al-Baqarah: 28)

Perkataan ‘Turja’un’ mengikut nahu bahasa Arab ialah Mabniyyil majhul yakni suatu perkataan yang menjadikan seseorang itu tidak tahu apakah nasibnya yang akan berlaku. Apakah nasibnya ke syurga atau ke neraka, terpulanglah kepada Allah SWT