WELCOME


Isnin, 13 Jun 2011

50thn negara merdeka baru UMNO pie tahu ada kawasan tak ada bekalan ayaq..???!!!

50 tahun tanpa bekalan air paip
JITRA - Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Begitulah yang dapat digambarkan keadaan sepasang suami isteri warga emas di Kampung Pulau Nyior di sini, apabila hidup tanpa bekalan air paip sejak lebih 50 tahun lalu.

Keadaan itu bertambah pilu apabila warga emas, Osman Ali, 74, yang kudung kaki kirinya terpaksa mengangkut air dari telaga setiap hari bagi keperluan mencuci pakaian, pinggan selain untuk mandi.

Osman berkata, setiap hari dia dan isteri, Aishah Abdullah, 73, berulang alik dari rumah ke telaga kira-kira 20 meter dari rumah mereka untuk mengangkut air.

“Mujurlah ada jiran yang bersimpati memberi bekalan air paip kepada kami untuk minum, tetapi untuk mandi dan mencuci kami hanya gunakan air telaga di hadapan rumah.

“Kami dah biasa hidup begini sejak lebih 50 tahun lalu, namun sejak kaki saya dipotong pada tahun 2001 lalu akibat mengalami barah tulang, ia sedikit menyukarkan pergerakan saya mengangkut air dengan kuantiti yang banyak,” katanya kepada Sinar Harian di sini.

Osman berkata, lima tahun dahulu dia pernah menyuarakan hasrat untuk memasang paip air di rumahnya namun disebabkan kos tinggi, maka terpaksa melupakan hasrat itu.

Menurutnya, dia hanya bergantung kepada bantuan sara hidup bulanan yang diberikan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan.

“Bantuan bulanan itu hanya cukup untuk menampung keperluan harian kami suami isteri dan ia tidak cukup untuk menampung kos memasang paip air di rumah,” katanya.

Osman berkata, jika musim kemarau ia lebih sukar apabila mereka terpaksa menggunakan tenaga yang lebih kuat, selain tali yang digunakan juga perlu lebih panjang untuk mengangkut air.

Sementara itu, keperitan hidup keluarga itu mendapat perhatian Ketua Puteri UMNO Bahagian Kubang Pasu, Wan Zawiyah Wan Halim yang turut menghulur sumbangan.

Wan Zawiyah berkata, beliau akan berusaha membantu menyelesaikan masalah keluarga itu untuk mendapatkan bekalan air paip di rumah sendiri dalam masa terdekat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan