WELCOME


Rabu, 6 Julai 2011

Isu Majlis Fatwa Perlis - Beza antara logo dengan tugu 1Malaysia




KANGAR - Perbezaan antara logo dengan tugu 1Malaysia menjadi isu yang dibahaskan apabila Majlis Fatwa Perlis sebelum ini mengeluarkan pandangan dalam khutbah berhubung sebarang tugu peringatan dibina untuk dipuja adalah haram.

ADUN Sanglang, Hashim Jasin berkata, pandangan dan teguran yang disampaikan dalam khutbah Jumaat bertajuk ‘Kewajipan Memuja Hanya Pada Allah’ perlu diterima oleh pihak kerajaan.

Katanya, ketika membahaskan isu berkenaan, pembinaan tugu 1Malaysia bukan sahaja membazirkan wang rakyat tetapi akan menutup kepada kemurnian akidah kalangan umat Islam sendiri.

“Selain tugu peringatan, lambang tokoh digunakan untuk tujuan yang sama turut diharamkan daripada dibina.

“Saya menyokong dengan pandangan yang dikeluarkan Majlis Fatwa Perlis kerana bertepatan dengan Syariah itu sendiri serta yakin pembinaan tugu itu bercanggah dengan Islam dan kerajaan perlu membetulkan,” katanya.

Membidas isu berkenaan, ADUN Tambun Tulang, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, 1Malaysia adalah logo bukannya tugu yang dibina untuk tujuan pemujaan.

Sementara itu, semasa sesi penggulungan dibuat Exco Agama (BN) Guar Sanji, Jafperi Othman berkata, Majlis Fatwa Perlis bertindak mengeluarkan teguran berhubung isu itu ekoran daripada permohonan Setiausaha Kerajaan (SUK) untuk mendapatkan pandangan tentang cadangan mewajibkan setiap jabatan mendirikan tugu berkenaan.

Katanya, sudah menjadi tanggungjawab majlis fatwa memberi sebarang pandangan dan nasihat berhubung hal yang mempunyai hubung kait

Tiada ulasan:

Catat Ulasan