WELCOME

Isnin, 14 November 2011

Harga ayam pun naik...ni kan pula harga rumah.....

Oleh : Serikandi Mujahidah
Satu..satu..UMNO APCO ni dok cari pasai...dulu bab peruntukan banjir...bab peruntukan baiki jalanraya persekutuan...ni buka pulak pasai bab rumah pulak....

Kata Tok Ketua Pemuda BN Kedah, Badrol Hisham Hashim..( nama dah sedap...bulan..)..sejak Pakatan Rakyat memerintah Kedah, harga rumah di Kedah meningkat..maksudnya semakin mahai...katanya lagi...harga rumah teres dua tingkat pada tahun 2008 sebanyak RM180 ribu meningkat kepada RM220 ribu. Sementara tu..meningkat pula sehingga RM320 ribu pada tahun ini. Maka dengan harga itu...ramailah bumiputera tak mampu beli... Jadi kuota 50 : 50 yang disyaratkan oleh Kerajaan Negeri kepada pemaju perumahan seolah-olah tidak berjaya.

SM tak mahu cakap banyaklah....setahu SM bukan setakat RM360 ribu bumiputera tak mampu beli..harga RM120 ribu pun berapa ramai yang boleh dimiliki oleh bumiputera. Kebanyakan bumiputera hanya mampu memiliki rumah kos rendah dan sederhana antara RM25 - 70 ribu sahaja. Kalau yang atas RM70 ribu tidaklah ramai sangat, itu pun kebanyakan yang memilikinya orang-orang yang memang berpendapatan tinggi. Jadi kenapa sekarang baru timbul masalah bumiputera tidak mampu memilik rumah dengan harga sedemikian...kalau dulu 70 peratus kuota untuk bukan bumiputera tentulah "sold out"...

Kiranya Tok Ketua Pemuda BN ni..sedaqlah pendapatan rakyat Kedah khususnya dan rakyat Malaysia amnya hanya sekitar RM15 ribu setahun...baguslah...jadi janganlah dok fikir bab rumah je ...fikirlah sama dengan bebanan kenaikan harga barang keperluan harian yang naik begitu mendadak...kalau dah kehidupan seharian menghimpit..beras mahai..gula mahai...minyak mahai..ikan, ayam..daging..sayur..semua mahai..yuran sekolah mahai...caj letrik mahai..tak usaha nak kata beli rumah.....nak beli gerek pun fikir 2-3 kali ooooo...

Tak payahlah..Tok Ketua Pemuda BN nak susah hati pasai rumah-rumah kat Kedah ni..Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah cukup perihatin dengan masalah rakyat...melalui anak syarikat kerajaan negeri (GLC)..perumahan untuk rakyat perpendapatan rendah memang giat dilaksanakan..cuma dia yang tak tau!

Walau bagaimana pun mahal harga rumah tu..tidak le semahai harga renovate rumah pemimpin UMNO...ubah suai saja dah mencecah RM5 juta...tu belum kira harga keseluruhan pembinaan..

He..he..he..he...Bapak Badrol ..SM nak cadangkan...suruh aja Hjh Kak Semah infakkan cincin 28 juta tu untuk rakyat Kedah beli rumah-rumah tu semua...tentu baguskan....tak pun buatlah lelongan amal..beg-beg tangan...kasut-kasut..baju-baju Hjh Kak Semah buat bantu rakyat Kedah....tak gitu...

Bernaskan idea SM...

http://kedahla.blogspot.com/2011/11/harga-ayam-pun-naikni-kan-pula-harga.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan