WELCOME

Jumaat, 28 Januari 2011

Maka Yang Jahil Itu Adalah .... UMNO


BERITA DARI UTUSAN MELOYA...
 
LABIS 28 Jan. - 'Fatwa' terbaru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang melabelkan pengundi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang yang tidak menyokong Pas sebagai jahiliah satu lagi bukti penyelewengan agama Islam oleh Mursyidul Am parti itu.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Pas sanggup melakukan apa sahaja termasuk memperalatkan agama Islam demi kepentingan politik meskipun mereka sedar 'harga' yang terpaksa dibayar daripada perbuatan tersebut iaitu menimbulkan perpecahan dalam kalangan umat Islam.

Sambil menyuarakan perasaan tersinggung dengan kenyataan itu, beliau berkata, Nik Abdul Aziz yang diangkat sebagai 'tok guru' oleh penyokong Pas telah menganggap seluruh pengundi di Tenang sebagai golongan yang bodoh kerana jelas perkataan jahil itu bermaksud bodoh.

Nik Abdul Aziz dipetik sebagai berkata: "Kalau nak kekal jahiliah apa boleh buat. Sekarang ada dua... Ada jahiliah, ada Islam... tolak jahiliah ambil Islam, itu yang betul dunia akhirat."


================

Dengan tak semena mena meloncat le plak Al Malikool Sembab ni bila terdengar perkataan Jahil berkumandang di ruang udara Labis. Maka lahirlah 'fatwa pujangga' dari beliau yang berbunyi 

  • TGNA menyelewengkan agama 
  • TGNA memperalatkan agama
  • TGNA memecahbelahkan umat Islam 
  • TGNA dikatakan memperbodohkan pengundi 
  • TGNA lebih bersifat politik dari agama
  • Beliau pula seorang yang taat pada agama 
  • Beliau amat tersinggung 
kah kah kah .. baca .. beliau amat tersinggung dengan kebodohannya yg sangat klasik 

Soalannya .. Jahil itu apa ?

Ok .. sebelum wa gi melantun lebih jauh, moh kita sorotkan pandangan pada kehidupan sebelum kedatangan Islam. Zaman yang kita gelar sebagai Zaman Jahiliyah. 

  • Apakah mereka orang orang yang bodoh sedangkan mereka adalah pedagang pedagang yang bertaburan di sekitar Hijaz sehingga melangkaui sempadan empayar empayar besar Rom, Persia, Byzantium dan lain lainya 
  • Apakah mereka orang orang yang bodoh sedangkan mereka adalah tukang tukang yang boleh memahat gunung dan bukit menjadi rumah tempat tinggal. 
  • Apakah mereka orang orang yang bodoh sedangkan mereka dikenali sebagai ahli dalam bidang sya'ir, sastera, peribahasa dan kata kata mutiara dengan bahasa yang cukup tinggi
  • Apakah kita ingin katakan sahabat sahabat besar itu adalah dikalangan orang orang yang bodoh sebelum kedatangan Islam sedangkan mereka sangat arif dalam fasohah dan balaghah bahasa yang tertinggi ?


Moh kita refer pada satu Firman Allah yang bermaksud 

“Sebuah kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya satu persatu; iaitu Al-Quran yang diturunkan dengan Bahasa Arab, bagi faedah orang-orang yang mengambil tahu dan memahami kandungannya”. (Fussilat:3)

Maka kat sini jelas, Allah menurunkan Al Quran pada satu kaum yang berjuzuk Arab kerana mereka adalah dikalangan orang yang cerdik pandai. Kalo Allah turunkan kat orang bodoh, cemana diowang nak paham ?? nak pakai thesaurus atau ensaiklopedia ? jangan buat hal .

Jadi, kalo orang orang Arab ni tak bodoh, malahan sangat cerdik dalam pelbagai bidang , so kenapa diowang disebut dengan nama Jahiliyah ? .. jeng jeng jeng

Jahiliyah dalam maksud yang sebenar ialah menolak untuk menerima agama yang benar, iaitu agama Islam yang menyatakan KeEsaan hanya pada Allah. 

Jahiliyah dalam erti kata lain adalah orang yang tak mau nak berfikir di luar lingkup kebiasaannya.

Jahiliyah dalam erti kata bukanlah bodoh atau jahil kerana tidak berilmu pengetahuan, sebaliknya ia adalah suatu sifat ataupun ciri-ciri kaum yang tersesat daripada jalan agama yang benar, di samping sikap mereka yang degil, bodoh-sombong, melancarkan permusuhan terhadap nabi, sering terburu nafsu dan berlagak angkuh.

Jahiliyah adalah satu terma kehidupan yang berlawanan  kepada penerimaan Islam secara total

Jahiliyah ini tidak hanya berlaku dizaman sebelum kedatangan Islam, malah sehingga kehari ini asal sahaja bersikap sama macam orang orang yang disebut kat atas.

Wa ulang .. jahil bukan bodoh .. tapi makna bagi orang orang yang terlibat dalam kebejatan moral dan hidup dalam satu sistem yang punah ranah dan langsung tidak bersandar pada hukum yang diturunkan Allah .. period

Maka .. 
Bertepatan dengan kata kata TGNA ..

Nik Abdul Aziz dipetik sebagai berkata: "Kalau nak kekal jahiliah apa boleh buat. Sekarang ada dua... Ada jahiliah, ada Islam... tolak jahiliah ambil Islam, itu yang betul dunia akhirat."

Rumusan 

  • Orang yang jahil itu .. adalah orang yang tidak mahu melaksanakan hukum yang ditetapkan oleh Allah
  • Orang yang jahil itu .. adalah orang yang mempersendakan garis panduan Islam atas nama kemodenan
  • Orang yang jahil itu .. adalah orang yang memperolok olokkan penubuhan negara Islam 
  • Orang yang jahil itu .. adalah orang yang mempertahankan nasionalis sekularism
  • Orang yang jahil itu .. adalah orang yang meminta pengiktirafan Negara Islam dari Hillary Clinton 
  • Orang yang jahil itu .. adalah orang yang sokong Sex Lek 
  • Orang yangjahil itu .. adalah orang yang diam bila aurat wanita dipersendakan
  • Orang yang jahil itu .. adalah .. (tolong sambung )
UMNOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan